Ladící kondenzátor
Ladící kondenzátor
Zdravím všechny, mám malý problém.Lad. kondenzátor, respektive jeho rotor, se časem díky tření v "ložisku" posunul směrem proti kuličce(ložisku) díky přítlaku ploché pružiny na druhé straně.A tudíž dře.Máte někdo zkušenost s opravou? Mechanické prohnutí stěny kondenzátoru vidím jako úplně poslední.No ani s ním nemám zkušenost.Potřebuji posunout rotor směrem od kuličky.Díky za Vaše rady.
Re: Ladící kondenzátor
Většina ladících C měla na hřídelce červík na vystředění-pokud u tohoto není,dal bych sem raději číslo uváděné na něm (pokud tam je) v opačném případě alespoň z čeho to je.Laď. C je mezi sběrateli dostatek-soudím podle sebe-a někdy se vyplatí jeho výměna.
Re: Ladící kondenzátor
Čtu-li dobře ta je tam PN 705 08 . Přijímač je stavebnice,takže nic moc vodítko.Připadá mi jako jako z univerzálů, třeba Talisman a pod.Kulička je dle všeho skleněná.Červík či stavěcí šroubek je mi jasný, to je něco jiného.Spíš mi jde o to jestli to někdo opravoval / předělával, třeba na ten šroubek.Na propalování přes žárovku to není, dosedá to hodně.Po odtlačení je OK.Tak snad větší kuličku, či co já vím.Myslel jsem, jestli to někdo nedělal.
Re: Ladící kondenzátor
Z fotky velmi nevidno,ale z vnutra nie su nahodoutake prehnute ,do U-čka,podložky?Nestratili pružnost?Ale tam musia byt nejake skrutky ktore držia rotor.Tie treba docentrovať.
Re: Ladící kondenzátor
Zdravím,takže ještě jednou: ze strany kde je kolečko s náhonem ladění jsou 2 pružinky (nejdou seřizovat nějakými šroubky).Ty přitlačují rotor proti druhé straně kde je umístěna kulička.Z jedné strany zapadá kulička do důlku v ose rotoru a na druhé do dírky vyvrtané ve statoru.Ta kulička je opotřebovaná, no spíše než ona je vytlačený rotor či stator.Proto se rozhoduji JAK opravit.Zda dát VĚTŠÍ KULIČKU nebo udělat jakýsi štelovací šroubek.A NA TO se tu ptám: MÁ NĚKDO ZKUŠENOST??? Lépe a srozumitelněji to již nedokážu napsat.Ale co vím, je to, že tam ŽÁDNÉ jiné seřizování není.Přikládám 2 fotky.
Re: Ladící kondenzátor
Kedysi dávno, ešte v časoch aktívnej elektrónkovej éry (když rádio bylo mladé), som niekoľko takýchto "prípadov" vyriešil nahriatím osky rotora a jemným posunutím rotorových plechov ako celku na tejto osičke. Medzeru, medzi statorovými a rotorovými plechmi som si vždy dopredu vymedzil nastrihaným papierom, piplačka. Hodinárska práca, pevné ruky, dobré oči (to by som už dnes dokázal ťažko) ale výsledky bývali vždy dobré. Je potrebná spájkovačka s dobrým príkonom a vhodným hrotom. Bolo to z dnešného pohľadu úplne bláznivé (nový duál stál asi 15 Kčs), ale oni tie sklené guličky robili snáď z plexiskla. 

Re: Ladící kondenzátor
Děkuji za návod pane kolego.V mém těsně předdůchodovém věku tu zkusím tam, kde nic nezkazím
. Zatím jsem z venkovní strany od kuličky přilepil mosaznou matičku a do ní umělohmotný šroubek s kulatým koncem místo kuličky
.A pochopitelně kontramatku a zakápnutí barvou.Zatím OK.
Pokud má někdo další nápad, sem s ním !!!



Pokud má někdo další nápad, sem s ním !!!


Re: Ladící kondenzátor
Kryt zadního čela kondenzátoru v místě kde je vymezovací otvor pro opěrnou kuličku z vnějšku očisit a pocínovat, použít šroubek M 2,5 s maticí, matici předem po obvodu pocínovat, našroubovat do ní šroubek, závit nechat vyčnívat asi 0,5mm (kvůli vystředění), přiložit ke kondenzátoru a po obvodu připájet. Opatrně, aby pájka připájela jen matici, ne i šroubek
. Pokud je k zadnímu čelu kondenzátoru aspoň trochu přístup, jde to provést i bez demontáže kondenzátoru. Po vystředění je vhodné šroubek zakápnout lakem

Re: Ladící kondenzátor
Na fotkách je dobře patrný malý zářez zhora v plechu vaničky ladičáku. Podle doporučení výrobce slouží tento zářez k adjustaci rotoru v axiálním směru, což je právě dotazovaný případ. Páčením provedeným silnějším šroubovákem ve správném směru dojde k axiálnímu posunu kuličkového uložení v zadní stěně vaničky a tím se opraví poloha rotoru vzhledem k plechům statoru.
Jelikož jsou u zářezu dobře patrné jakési škrábance, mám za to, že se to kdysi už někdo pokoušel udělat, asi s nevalným výsledkem. Pokud není vanička kondenzátoru (nebo plechy) nějak vážněji deformována, mělo by to vyjít. Podobná úprava funguje také u duálů Tesla v Rytmusech, Talismanech apod.
Jelikož jsou u zářezu dobře patrné jakési škrábance, mám za to, že se to kdysi už někdo pokoušel udělat, asi s nevalným výsledkem. Pokud není vanička kondenzátoru (nebo plechy) nějak vážněji deformována, mělo by to vyjít. Podobná úprava funguje také u duálů Tesla v Rytmusech, Talismanech apod.
- Jirka84835751
- Moderátor
- Příspěvky: 987
- Registrován: 17.10. 2011, 18:51
- Bydliště: U Mohelnice dál od Olomouce
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ladící kondenzátor
Vráťo,
vidím, že problém je stále na stole (co se vleče, neuteče...
) Provádím "dekontaminaci prostor" , mimo jiné jsem uviděl i kdysi "demontované přebytky" a protože nejsem zastáncem kovošrotů na všechno, tak mi tyto dva zůstaly na ND.
Máš-li o některý zájem, vyber a dej mi vědět. Na posledním snímku je vidět typové provedení a rok výroby, ale myslím si, že je to nejen stejná kapacita, ale i rozměry. Pošlu -zima brzy skončí a pak bude nutno provádět jiné práce.
Pěkný zbytek víkendu z Olomouce
vidím, že problém je stále na stole (co se vleče, neuteče...



Pěkný zbytek víkendu z Olomouce