Tesla 420U Trio - barva ovládacích knoflíků

Vše okolo historických rádií
Milan155
Příspěvky: 435
Registrován: 05.01. 2014, 05:53
Bydliště: severovýchodní Vysočina

Tesla 420U Trio - barva ovládacích knoflíků

Příspěvek od Milan155 » 08.07. 2021, 19:19

Dostal jsem vráček tohoto rádia mj. také bez knoflíků. Bývalý majitel tvrdí, že původní knoflíky byly tmavé barvy, menší se zlaceným středem. Na netu nacházím jen obrázky s knoflíky asi slonová kost popř. možná bílé.
Je to možné nebo je to nějaký omyl ?
Martin 1374
Příspěvky: 104
Registrován: 31.01. 2020, 10:08

Re: Tesla 420U Trio - barva ovládacích knoflíků

Příspěvek od Martin 1374 » 09.07. 2021, 05:04

Za ta léta mi jich pár rukama prošlo a všechny měly knoflíky slonová kost, ale tu tmavou možnost bych nevylučoval. U Tesly a jejich různých "akčních" a vývozních verzí je možné všechno. Problém je, že ty tmavé, pokud tam skutečně byly, se asi budou hůř shánět, pokud je nemáte.
Milan155
Příspěvky: 435
Registrován: 05.01. 2014, 05:53
Bydliště: severovýchodní Vysočina

Re: Tesla 420U Trio - barva ovládacích knoflíků

Příspěvek od Milan155 » 09.07. 2021, 16:02

Díky za názor , asi budu muset udělat formy a odlít je, jeden muster bych tu měl, takže jestli namíchám světlou či tmavou pryskyřici je celkem jedno. Ale nechám to až na podzim/zimu , jak to vypadá, covid nás opět těžko mine :) .
Martin 1374
Příspěvky: 104
Registrován: 31.01. 2020, 10:08

Re: Tesla 420U Trio - barva ovládacích knoflíků

Příspěvek od Martin 1374 » 12.07. 2021, 05:04

Koukněte ještě na štítek, jestli za označením typu není pomlčka a nějaké číslo. Tak většinou Tesla značila verze na vývoz. Pokud by tomu tak bylo a měl jste štěstí, mohlo by se to dát najít v Kottkovi i s přibližnou specifikací, čím se to lišilo od normálního, tuzemského typu. Podívám se Vám doma, jestli ty gombíky náhodou nemám navíc, ale chvilku to trvat bude.
Milan155
Příspěvky: 435
Registrován: 05.01. 2014, 05:53
Bydliště: severovýchodní Vysočina

Re: Tesla 420U Trio - barva ovládacích knoflíků

Příspěvek od Milan155 » 12.07. 2021, 20:50

Díky za nabídku , pokud by se volné našly, rád je koupím.
Milan155
Příspěvky: 435
Registrován: 05.01. 2014, 05:53
Bydliště: severovýchodní Vysočina

Re: Tesla 420U Trio - barva ovládacích knoflíků

Příspěvek od Milan155 » 30.07. 2021, 18:56

Tak v mezidobí mně přistál v dílně další kus Tria, ještě podstatně více zdevastovaný a předělaný kdysi dávno na žhavení 6,3V ( 6L31 atd.) s nějakým převinutým historickým tráfkem s prohořelým vinutím . 35Y31 nahrazena již asi dávno nefunkčním selenovým sloupcem. Rád bych rádio přesto zachoval, zájem o "bakeliťáky" je v příbuzenstvu enormní :) . Po odstranění hrubých závad a výměně cca 80 procent součástek jsem to zatím s ext. napájením a žhavením spustil. Napětí + - odpovídají daným elektronkám . Nepodařilo se mi však sladit 2. MF
( cívky L15, L16) viz foto na obrázku . Horní cívka na pohyb jádra prakticky nereaguje , lad. kondenzátory propusti jsou přitom vyměněny . Problém se mi zdá v poloze horní cívky na kostře - je naražená na cívku spodní , jádro horní cívky se k cívce vůbec nedostane , protože v cca 1/2 trubičky není závit . Max. zašroubování horního jádra je cca 5 mm pod horní hranu trubičky a druhý konec jádra je přitom ještě cca 1 cm od cívky vzdálen.
Rád bych získal informaci , zda je ta poloha horní cívky v pořádku , nebo tepelným namáháním a otřesy cívka
sjela dolů . Takto se mně zdá, že to sladit moc nepůjde a vazba mezi oběma cívkami bude malá. Nechci rozpertloval další mf z druhého kusu, k tomu mám originál elektronky a rád bych jej dal do "muzea" .
Díky za případnou informaci či názor.
Přílohy
P7260766.JPG
zbynek-t
Příspěvky: 4
Registrován: 04.08. 2016, 19:31
Bydliště: Hlinsko v Čechách

Re: Tesla 420U Trio - barva ovládacích knoflíků

Příspěvek od zbynek-t » 30.07. 2021, 21:57

Vypadá to, že obě cívky asi teplem sjely dolů. Ladicí jadérka by se i při nastavených maximálnich indukčností na obou cívkách rozhodně neměla dotýkat. Podíval bych se na mf filtry u jiných rádií a ty cívky bych podle toho srovnal. Velikost vazby tady asi nebude tak kritická, toto není nějaký měřicí přijímač, důležité je, aby to hrálo dříve než to vypnou.
Milan155
Příspěvky: 435
Registrován: 05.01. 2014, 05:53
Bydliště: severovýchodní Vysočina

Re: Tesla 420U Trio - barva ovládacích knoflíků

Příspěvek od Milan155 » 30.07. 2021, 22:28

Díky za názor . Jádra se dotknout nemohou , protože uprostřed trubičky je pár mm bez vylisovaného závitu -
na rozdíl od obvyklých koster nejde jádro prošroubovat skrz , jen od konce po pár mm od středu trubičky.
Zkusím spočítat indukčnost ( ze známé mf 468 kHz a hodnoty kondenzátoru 300pF) a změřit to po posunu cívek zhruba na středy obou konců trubičky se závitem , činitel vazby holt budu muset odstřelit viz třeba Beran . Jen jestli
se ten posun po ohřátí podaří, aniž by se cívky rozjely nebo se kostra roztekla - snad je to bakelit.
Uživatelský avatar
Vratislav-OK1ZAF
Příspěvky: 151
Registrován: 02.03. 2015, 13:24

Re: Tesla 420U Trio - barva ovládacích knoflíků

Příspěvek od Vratislav-OK1ZAF » 31.07. 2021, 12:28

Obě cívky sjely dolů (asi teplem). Kostřička je solidní bakelit, tepelně i chemicky dostatečně stálý. Co si tyhle mefky pamatuji, cívky mají být zhruba na prst od sebe. Jasně sjely dolů k sobě. Pokud to v továrně špatně zajistili, tak ty křížově vinuté cívky budou zafixovány pouze impregnačním voskem, po zahřátí někam nad 50°C budou volně posuvné. Doporučuji mezi ně dát rozpěrku, třeba na bakelitovou kostřičku mezi ně pár závitů papírové lepicí pásky, aby ty cívky v budoucnu zas k sobě nesjely.
Hodně zdaru,
V.R.
Milan155
Příspěvky: 435
Registrován: 05.01. 2014, 05:53
Bydliště: severovýchodní Vysočina

Re: Tesla 420U Trio - barva ovládacích knoflíků

Příspěvek od Milan155 » 31.07. 2021, 20:52

Tak rádio - zatím jen šasi- již hraje a mf zesilovač je sladěn. Kostra mf trafa je dvoudílná - spodek s očky je zřejmě bakelit , samotná trubička je z nějaké poloprůhledné nažloutlé hmoty natřená asfaltovým lakem a buď vlepena či vlisována do bakelitového spodku. Fixace závitů cívek a jejich polohy je nějaká drolící se černá asfaltová hmota . Opatrně jsem to prohříval horkým vzduchem a po asi třech cyklech se podařilo horní cívkou pohnout a nakonec ji posunout nahoru cca 12 mm od horního konce trubičky . Se spodní cívkou se nepodařilo pohnout . Náprava polohy byla hodně blízko k zničení cívky . Mezi cívky jsem dal rozporku - trubičku z izol.papíru a fixoval to voskem ( předpokládám , že přehřátí a tavení asfaltové hmoty nastalo s nějakým tvrdým zkratem a prohořením trafa - žádná pojistka , žárovička napojena také na žhavení z trafa , takže
proud omezen "až asi v elektrárně" :) , a nebude se opakovat). Po zapertlování krytu a montáži do šasi to šlo
již sladit bez problému . U 1.MF se to hnulo asi také , ale jen trochu, horní jádro již naráželo uvnitř na konec závitu, pomohl dodatkový kondenzátor 22 pF paralelně k těm 200 pF. Tak ještě vyměnit pading v osc. DV - stříbro sežráno a kmitá moc vysoko, i když Radiožurnál i Varšavu naladím. No a samozřejmě vylepšit bedýnku
a hodně flekatý brokát ..........
Odpovědět