REL/Tesla SIGNAL, cívková souprava

Vše okolo historických rádií
Odpovědět
Milan155
Příspěvky: 135
Registrován: 05.01. 2014, 05:53
Bydliště: severovýchodní Vysočina

REL/Tesla SIGNAL, cívková souprava

Příspěvek od Milan155 » 13.01. 2019, 18:05

Dobrý večer , tak jsem se dostal po vánočním a novoročním blbnutí konečně k zábavě - z půdy jsem snesl REL SIGNAL
v docela slušném stavu, ovšem, jak již jinak, bez zadní stěny :) . Při čistění šasi jsem narazil na problém naprostého nesouladu vestavěné cívkové soupravy s dokumentací na Oldradio i v Kottkovi - prostě ta použitá vypadá zcela jinak viz obrázek, na papíře vlevo je z Oldradia, vpravo originál. Nemá někdo prosím popis či odkaz na tu "moji" , vidím ji i třeba na Radiohistorii , ale bez možnosti identifikace ladících prvků.
Díky za tip.
P1111230.JPG
Milan155
Příspěvky: 135
Registrován: 05.01. 2014, 05:53
Bydliště: severovýchodní Vysočina

Re: REL/Tesla SIGNAL, cívková souprava

Příspěvek od Milan155 » 23.01. 2019, 06:29

Dobré ráno, tak jsem si s tímto rádiem a dokumentací k němu dostupnou (oldradio,Kottek,Radiomuseum) pěkně "naběhl" . Principiálně a zčásti obvodově lze nalézt jakýs takýs souhlas, nicméně řada obvodů , spojů
a hodnot součástek je zcela jiná než by měla být dle výše uvedené dokumentace. Přitom jde evidentně o neopravovaný (krom filtr.kondů) originál, šroubky ještě zajištěny bílou popř.červenou zajišťovací barvou. Letování a zajištění spojů je zoufalé, letoval to někdo, kdo to neuměl, asi nějaká mládežnická úderka v rámci budování..... :) .
Zprovoznil jsem po výměně svitků a dvou odporů nf a mf část (zatím nesladěno), vyčistil přepínač, co šlo zvenku a zapnul - příšerný praskot při jakémkoliv dotyku či pohybu přepínače či otočení lad. kondenzátoru . Napětí elektronek až na triodu vstupní ECH jsou ok, oscilátor kmitá s malým napětím a někde vůbec . Celý mechanismus
přepínače se kroutí včetně kotoučků s kontakty v důsledku vůle hřídele v hlavě přepínače , tažen šňůrkou ladění
a lankem indikátoru rozsahů výrazně doleva - odchylka hřídele na konci je cca 1,5 cm od kolmice k šasi.Na lad.
kondenzátoru je jen jeden sběrač/pérko na hřídel s evidentně s nejistým kontaktem . Takže jsem se rozhodl
vzhledem k nepřístupnosti v sestavě cívkovou soupravu viz přiložený obrázek a lad. kondenzátor demontovat
a dát do pořádku. Jak z obrázku vidno, nějaké vyčistění cívkové soupravy a přepínače v namontovaném stavu je prakticky nemožné, skončilo by to utrhanými drátky cívek . Navíc jsou tam nepřístupné R1 100k (dle dokumentace by měl být zvenku) a C1 32 n , ve skutečnosti 30n, který má svod a musí být vyměněn . Jako perlička - první sekce lad. kondenzátoru ,ač stejná jako druhá (500pF max), vykázala při měření kapacitu od cca 400 do 900 pF !
Příčinou byl drátový ( skutečně namotaný drát v text. trubičce ) kondenzátor paralelně k první sekci - ten ovšem
v dokumentaci zcela chybí . Vnitřek byl rozpadlý , po odstranění naměřeno 500 pF max . Bude nahrazen klasickým kondem cca 10-12 pF při sladění. Další drátový kond 4pF (ve schématu označen C2, ve výkresu šasi zhora C4 ) bude též nahrazen, vypadá podobně mizerně jako ten prvý.
Jakmile dám dohromady a zkontroluji cívky a přepínač , dám sem fotku této cívkové soupravy s označením
prvků dle schématu a popisem odchylek - třeba to někomu někdy pomůže .
Rel signal ,cívková souprava.jpg
Milan155
Příspěvky: 135
Registrován: 05.01. 2014, 05:53
Bydliště: severovýchodní Vysočina

Re: REL/Tesla SIGNAL, cívková souprava

Příspěvek od Milan155 » 26.01. 2019, 21:03

Tak šasi zkompletováno a sladěno. Přijímač má ve srovnání s Tesla produkty z padesátých let vynikající citlivost
a na SV velmi dobrou selektivitu díky pásmové propusti ,takže zde velmi potlačuje rušení . Na DV a KV velmi dobrá citlivost, selektivita průměrná , chybí odlaďovač mf, takže na DV rušení dost proniká .
Jedná se zřejmě o provedení někdy z doby přechodu REL na Teslu Brno , proto ty výrazné odchylky oproti dokumentaci třeba z Kottka atd.
V příloze jsou obrázky jednak vlastní desky s označením přívodů, cívek a kondenzátorů ( číslování viz schema Kottek), jednak pohled mezi přepínač a lad. kondenzátor s označením vodičů k odpojení při demontáži (označeno OOO) a kondenzátorů v text. trubičkách 4pF ( vazba propustí na SV) a cca 10pF , který není ve schématu a je zapojen paralelně k C8 . Chybí ještě označení vodiče OOO k padingu , která je naletován na C10 nahoře a vede na přepínač. Třetí obrázek je přidaný plíšek vrtaný přesně na průměr 6mm přišroubovaný na původní a zajišťující fixaci hřídele přepínače a ladění v poloze kolmé na šasi a zamezující kroucení desek přepínače.Kdo by chtěl deskudemontovat jako já , odpojí všechny spoje vlevo na pájecích špičkách,vývod na anténu a šest vodičů v prostorumezi přepínačem a lad. kondem ( po odšroubování držáku přepínače a vyklonění desky) . Jsou to dva vodiče stíněné na přístupných špičkách přepínače , dva vodiče z lad. kondů C8,9 na přepínač ( vše označeno OOO) a poslední i s padingem ze sekce C10 nahoře.
Vzhledem k možné velikosti obrázků zde publikovaných to není moc čitelné, když by měl někdo potřebu, mohu poslat mailem.
Odchylky oproti schématu Kottek : Pading C41 je 595pF+- 0,5%. K C8 je paralelně 10pF letováno pod C8 na sběrač. C44 není žádný . C1 je 30n. C43 není žádný .C12 je 100pF.C17 je 50pF .C35 je 100pF.C 26 je 300pF.
C29 je 1n2.Odpory 1M asi zrovna nebyly,tak jsou osazeny různé M8,M75 apod. Stejně tak jsou odchylky bez funkčního vlivu v hodnotách vazebních a blokovacích kondenzátorů.
Mnoho vnitřních spojů a mf i nf části je vedeno zcela jinak než odpovídá dokumentaci Tesla.
Ke slaďování : Protože jsem měl cívky a přepínač zkontrolován pečlivě vyjmutý a vyčištěný na stole, byl jediný
problém na SV s rozsahem oscilátoru - když jsem doraz ladil dole na 968 kHz (500+468 kHz), nešlo již nahoře
naladit na dorazu 2047 kHz (1579+468 kHz) i zcela vytočeném hrníčku .Asi větší mezizávitová kapacity cívky.
Takže jsem to musel o cca 20 kHz posunout ,tj. dorazy SV 520 kHz až cca 1560 kHz .
REL Signal cívková souprava.jpg
Přílohy
P1251245.JPG
Milan155
Příspěvky: 135
Registrován: 05.01. 2014, 05:53
Bydliště: severovýchodní Vysočina

Re: REL/Tesla SIGNAL, cívková souprava

Příspěvek od Milan155 » 26.01. 2019, 21:07

Tak bohužel třetí obrázek nelze přenést, tohle mě tedy na tomto foru silně štve , snad by s tím admin mohl něco udělat - 2 obrázky a dost je tedy mizérie.
Přílohy
Vodiče - odpojení při demontáži.png
(202.2 KiB) Zatím ještě nestaženo
Odpovědět