Jak na odporníky

Sekce určená pro rady začátečníkům. Nerozumíte základním pojmům? Zde je vaše místo ...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Vratislav-OK1ZAF
Příspěvky: 151
Registrován: 02.03. 2015, 13:24

Jak na odporníky

Příspěvek od Vratislav-OK1ZAF » 04.03. 2015, 21:48

Při renovaci historických přístrojů, obsahujících odporníky neboli resistory, tedy starých radiopřijimačů, radiostanic a podobného "harampádí" se lze často setkat s popraskanými čepičkami odporových tělísek.

530 531 532

Je to záležitost materiálová, týká se to čepiček lisovaných z mosazného plechu a jevu se říkalo "sezonní praskání mosazi". Trpěly tím i mosazné nábojnice a tak byl celý tento jev pečlivě zkoumán. Sezonní praskání mosazi tak bylo poprvé exaktně popsáno v předminulém století Angličany, kdy k jevu tomuto docházelo v Indii v období monzunů. Mosazné nábojnice s velkým vnitřním pnutím v místě zalisování projektilu ve vlhké atmosféře a za přítomnosti i malé koncentrace amoniakálních par (zápach latrin) začaly podélně praskat a došlo tím k vážnému znehodnocení munice. Což tenkrát Britům zrovna v Indii nepochybně dosti vadilo...

Ke koroznímu praskání ale nedochází jen při působení statického tahového napětí. Pro vznik korozního praskání stačí i pouhé vnitřní pnutí, třeba po tváření za studena, což je právě případ odporníkových čepiček, v našich zemích specielně u červených odporníků firmy Always. U jejich mosazných čepiček to je případ mezikrystalické koroze. Iniciace korozní trhliny bývá v místech porušení pasivní vrstvy tahovým pnutím a šíří se po hranicích krystalových zrn. Místem vzniku korozní trhliny může být lokalizovaná koroze na povrchu, způsobená letitými usazeninami špíny v kombinaci se vzdušnou vlhkostí.

Co tedy s uvolněnými popraskanými čepičkami? Jakým způsobem ty nešťastné odporníky renovovat?
Inspirací mi byly ovíjené konce odporníků, jaké používaly například firmy Philips, NSF, Kondensia... a také poválečná výroba v Maďarsku (Remix).
Konec tělíska s odporovou vrstvou je těsně ovinut měděným drátkem a proletován. Během proletovávání se drát teplem roztáhne a při zchladnutí sevře tělísko odporníku tak pevně, že výsledné spojení mechanické i elektrické více než vyhovuje.

534

Poté spoj namočím do barvy, odpovídající originální barvě odporového tělíska a ve svislé poloze nechám zaschnout.

535 536

Následné změření odporu obvykle jen potvrdí to, že součástka je opět použitelná, odpor odporníku se většinou vejde do tolerance, ale hlavně je stálý, ani na kritických místech takto opravené odporníky neprodukují šramoty a chrastění. Výsledný vzhled je přitom natolik dobrý, že v restaurovaném přístroji takto renovované odporníky ani dosti kritický zrak neurážejí.

537

Obrázky s postupem renovace jsou vloženy ve zdejší galerii "Renovace odporníků".
http://radio-forum.cz/gallery/album.php?album_id=50
(Popisky v obrázcích jsou v jazyce englickém, neb obrázky tyto byly určeny i pro cizozemské fórum bastlířské.)

Postupně jsem tímto způsobem renovoval několik desítek odporníků - a u naprosté většiny s dobrým výsledkem.
Zkuste to taky - a hodně zdaru!
Naposledy upravil(a) Vratislav-OK1ZAF dne 10.03. 2015, 11:22, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Jan55
Příspěvky: 739
Registrován: 25.01. 2014, 10:52
Bydliště: Praha 9

Re: Jak na odporníky

Příspěvek od Jan55 » 05.03. 2015, 12:31

To je dobrý nápad a vypadá to fakt dobře. Také mám některé takové odporníky prasklé, nebo špatně již držící, tak si je takto opravím. Děkuji za nápad. :thumbsup: :thumbsup:
Uživatelský avatar
Vratislav-OK1ZAF
Příspěvky: 151
Registrován: 02.03. 2015, 13:24

Re: Jak na odporníky

Příspěvek od Vratislav-OK1ZAF » 30.03. 2015, 15:38

Odpověď na pár mailových dotazů:
Na vinuté letované čepičky jsem použil červenou akrylovou barvu, odstín"Feuerrot". Dokud není zaschlá a vytvrzená, je o odstín světlejší, až se zasycháním tmavne na správný odstín.
Barveno bylo namáčením. Použil jsem barvu co nejhustší, aby neskápnula a aby po zaschnutí udělala tlustou vrstvu. Barvím vždy jen jeden konec a pro zasychání držím tělísko barveným koncem dolů.
Odpovědět